Marketing w wyszukiwarkach internetowych

Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach

ISBN: 9788378759317

Książka

Artur Strzelecki
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
1 Maja 50, 40-287
Katowice, Polska

Streszczenie:

Książka dotyczy marketingu w wyszukiwarkach internetowych i jest podzielona na 7 rozdziałów, z których każdy omawia inny obszar związany z wyszukiwarkami. Pierwszy rozdział wyjaśnia zasadę działania wyszukiwarek, drugi opisuje podstawowe czynniki rankingowe brane pod uwagę przy ustalaniu kolejności wyników wyszukiwania. Trzeci rozdział prezentuje specjalne rozszerzenia tradycyjnych wyników wyszukiwania. Czwarty przedstawia wyniki badań okulograficznych oraz analizę klikalności w literaturze, a także własne badania. W piątym rozdziale omówiono aspekty optymalizacji prędkości ładowania witryn internetowych. Szósty rozdział prezentuje narzędzia do zarządzania witryną i jej kondycją w wyszukiwarce Google. Ostatni rozdział przedstawia praktyczne sposoby budowania reputacji w internecie za pomocą linków.

Spis treści:

PDF

Dane bibliograficzne:

Strzelecki, A.(2025). Marketing w wyszukiwarkach internetowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Biliografia:

  1. Acharya, A., Cutts, M., Dean, J. (2008). Information Retrieval Based on Historical Data (7,346,839). W: US Patent (7,346,839). U.S. Patent and Trademark Office. Pobrano z: https://patents.google.com/patent/US7346839B2/en (dostęp: czerwiec 2024).
  2. Agate, J. (2014). The New Link Building Survey 2014 – Results. Moz. Pobrano z: https://moz.com/blog/link-building-survey-2014-results (dostęp: czerwiec 2024).
  3. Agichtein, E., Brill, E., Dumais, S., Ragno, R. (2006). Learning User Interaction Models for Predicting Web Search Result Preferences. W: Proceedings of the Twenty-Ninth Annual International ACM SIGIR Conference on Research and Development in Information Retrieval, s. 3–10. DOI: 10.1145/1148170.1148175.
  4. Attard, D. (2017). HTTP/2 – A Real-World Performance Test and Analysis. CSS-Tricks. Pobrano z: https://css-tricks.com/http2-real-world-performance-test-analysis/ (dostęp: czerwiec 2024).
  5. Aula, A., Majaranta, P., Räihä, K.-J. (2005). Eye-Tracking Reveals the Personal Styles for Search Result Evaluation. W: M.F. Costabile, F. Paternò (red.). Human-Computer Interaction – INTERACT 2005 (s. 1058–1061). Heidelberg: Springer Berlin. DOI: 10.1007/11555261_104.
  6. Aula, A., Rodden, K. (2009). Eye-Tracking Studies: More Than Meets the Eye. Google Official Blog. Pobrano z: https://googleblog.blogspot.com/2009/02/eye-tracking-studies-more-than-meets.html (dostęp: czerwiec 2024).
  7. Babyland. (b.r.). Ranking fotelików samochodowych. Pobrano z: https://www.babyland.pl/pl/page/ranking-fotelikow-samochodowych (dostęp: czerwiec 2024).
  8. Baidu. (2024). Baiduspider Help Center – How to Block the Crawling. Pobrano z: https://www.baidu.com/search/robots_english.html (dostęp: czerwiec 2024).
  9. Barczyk, M. (2016). Co zamierza Napoleon – zagadka rozwiązana! Do Polski wkracza… Silesia SEM. Pobrano z: https://www.silesiasem.pl/co-zamierza-napoleon-zagadka-rozwiazana-do-polski-wkracza (dostęp: czerwiec 2024).
  10. Batelle, J. (2006). Szukaj: jak Google i konkurencja wywołali biznesową i kulturową rewolucję. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  11. Baza WHOIS. (b.r.). DNS. Pobrano z: https://dns.pl/whois (dostęp: czerwiec 2024).
  12. Bendersky, M., Croft, W.B. (2009). Analysis of Long Queries in a Large Scale Search Log. W: Proceedings of the 2009 Workshop on Web Search Click Data, s. 8–14. DOI: 10.1145/1507509.1507511.
  13. Bharat, K. (2011). Google News and the Coverage of Bin Laden. Google News Blog. Pobrano z: https://news.googleblog.com/2011/05/google-news-and-coverage-of-bin-laden.html (dostęp: czerwiec 2024).
  14. Bharat, K., Mihaila, G. (2000). Hilltop: A Search Engine Based on Expert Documents. W: Proceedings of the 9th International WWW, 11. Pobrano z: ftp://ftp.cs.toronto.edu/pub/reports/csri/405/hilltop.html (dostęp: czerwiec 2024).
  15. Bianchi, T. (2023). Google Search Click-Through Rate (CTR) Worldwide in 2020, by Type. Statista. Pobrano z: https://www.statista.com/statistics/1240608/google-search-ctr-worldwide/ (dostęp: czerwiec 2024).
  16. Bojko, A. (2011). Eye Tracking Bing vs. Google: A Second Look. GFK Insights Blog. Pobrano z: http://blog.gfk.com/blog/2011/01/27/eye-tracking-bing-vs-google-a-second-look/ (dostęp: czerwiec 2024).
  17. Brin, S., Page, L. (1998). The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine. Computer Networks and ISDN Systems, 30, s. 107–117. DOI: 10.1016/S0169-7552(98)00110-X.
  18. Bytecheck. (b.r.). Pobrano z: https://www.bytecheck.com (dostęp: czerwiec 2024).
  19. Centrum pomocy Google. (2011). Operatory wyszukiwania zaawansowanego Google. Pobrano z: https://www.google.com/intl/pl/help/operators.html (dostęp: czerwiec 2024).
  20. Centrum wyszukiwarki Google. (2024a). Przegląd robotów i modułów pobierania Google (klientów użytkownika). Pobrano z: https://developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/overview-google-crawlers?hl=pl (dostęp: czerwiec 2024).
  21. Centrum wyszukiwarki Google. (2024b). Zasady dotyczące spamu. https://developers.google.com/search/docs/essentials/spam-policies?hl=pl#link-spam (dostęp: czerwiec 2024).
  22. Centrum wyszukiwarki Google. (b.r. – a). Przewodnik po systemach rankingowych wyszukiwarki Google. Pobrano z: https://developers.google.com/search/docs/appearance/ranking-systems-guide?hl=pl (dostęp: czerwiec 2024).
  23. Centrum wyszukiwarki Google. (b.r. – b). Znaczniki uporządkowanych danych obsługiwane przez wyszukiwarkę Google. Pobrano z: https://developers.google.com/search/docs/appearance/structured-data/search-gallery?hl=pl (dostęp: czerwiec 2024).
  24. Chen, L., Hu, Y., Nejdl, W. (2008). DECK: Detecting Events from Web Click-Through Data. W: 2008 Eighth IEEE International Conference on Data Mining, s. 123–132. DOI: 10.1109/ICDM.2008.78.
  25. Chitika Insights. (2013). The Value of Google Result Positioning. W: Chitika Insights. The Value of Google Result Positioning (s. 1–11). Pobrano z: https://www.silesiasem.pl/wp-content/uploads/2013/07/chitikainsights-valueofgoogleresultspositioning.pdf (dostęp: czerwiec 2024).
  26. Corby, K. (2018). Discover New Information and Inspiration with Search, No Query Required. Google. Pobrano z: https://blog.google/products/search/introducing-google-discover/ (dostęp: czerwiec 2024).
  27. CSSMinifier. (b.r.). Pobrano z: https://cssminifier.com (dostęp: czerwiec 2024).
  28. Czerski, W., Wawer, R. (2009). Badania eyetrackingowe – historia i teraźniejszość. W: A. Jastriebow (red.). Informatyka w dobie XXI wieku. Technologie informatyczne w nauce, technice i edukacji (s. 129–132). Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy w Radomiu.
  29. Dean, B. (2024). Google’s 200 Ranking Factors: The Complete List. Backlinko. Pobrano z: https://backlinko.com/google-ranking-factors (dostęp: czerwiec 2024).
  30. Di Caprio, D., Santos-Arteaga, F.J., Tavana, M. (2022). An Information Retrieval Benchmarking Model of Satisficing and Impatient Users’ Behavior in Online Search Environments. Expert Systems with Applications, 191, 116352. DOI: 10.1016/j.eswa.2021.116352.
  31. Dziedzic, K. (2013). Założenia link buildingu relacyjnego. Silesia SEM. Pobrano z: https://www.silesiasem.pl/zalozenia-link-buildingu-relacyjnego (dostęp: czerwiec 2024).
  32. Eye Square. (2008). Betrachtungsverlauf einer SERP Eine Eyetracking-Studie zur Google Suchergebnisseite. Pobrano z: https://www.seomaxx.com/storage/2015/01/Google-Studie-Betrachtungsverlauf-einer-SERP.pdf (dostęp: czerwiec 2024).
  33. Fishkin, R. (2024). An Anonymous Source Shared Thousands of Leaked Google Search API Documents with Me; Everyone in SEO Should See Them. Sparktoro. Pobrano z: https://sparktoro.com/blog/an-anonymous-source-shared-thousands-of-leaked-google-search-api-documents-with-me-everyone-in-seo-should-see-them/ (dostęp: czerwiec 2024).
  34. Frontczak, T. (2006). Marketing internetowy w wyszukiwarkach. Gliwice: Helion.
  35. Google Data Centers. (2024). About Google Data Centers. Pobrano z: https://www.google.com/about/datacenters/ (dostęp: czerwiec 2024).
  36. Google Data Highlighter. (b.r.). Pobrano z: https://www.google.com/webmasters/data-highlighter/sources (dostęp: czerwiec 2024).
  37. Google Search Central. (2022). Structured Data for Web Developers. YouTube. Pobrano z: https://www.youtube.com/watch?v=hUHjeDylhE8 (dostęp: czerwiec 2024).
  38. Google Search Console. (b.r. – a). Pobrano z: https://search.google.com/search-console/about (dostęp: czerwiec 2024).
  39. Google Search Console. (b.r. – b). Test wyników z elementami rozszerzonymi. Pobrano z: https://search.google.com/test/rich-results (dostęp: czerwiec 2024).
  40. Google Search Liaison. (2019). The Before: & After: Commands Return Documents Before & After a Date. X. Pobrano z: https://x.com/searchliaison/status/1115707059998052354 (dostęp: czerwiec 2024).
  41. Google. (2010). How Search Works. YouTube. Pobrano z: https://www.youtube.com/watch?v=BNHR6IQJGZs (dostęp: czerwiec 2024).
  42. Google. (2020a). How Google Search Continues to Improve Results. YouTube. Pobrano z: https://www.youtube.com/watch?v=DcKEPl-MpLA (dostęp: czerwiec 2024).
  43. Google. (2020b). How Your Location Makes Google Search More Helpful. YouTube. Pobrano z: https://www.youtube.com/watch?v=AhvkIr2pghE (dostęp: czerwiec 2024).
  44. Google. (2022). How Google Search Tackles Misspelling | Search. YouTube. Pobrano z: https://www.youtube.com/watch?v=eQOqBidkcfw (dostęp: czerwiec 2024).
  45. Google. (2023). Search Quality Rater Guidelines: An Overview. Pobrano z: https://services.google.com/fh/files/misc/hsw-sqrg.pdf (dostęp: czerwiec 2024).
  46. Google. (2024a). General Guidelines. Pobrano z: https://static.googleusercontent.com/media/guidelines.raterhub.com/en//searchqualityevaluatorguidelines.pdf (dostęp: czerwiec 2024).
  47. Google. (2024b). Google Edge Network. https://peering.google.com/#/infrastructure (dostęp: czerwiec 2024).
  48. Góralewicz, B. (2017). Does Googlebot Support HTTP/2? Challenging Google’s Indexing Claims – An Experiment. Moz. Pobrano z: https://moz.com/blog/challenging-googlebot-experiment (dostęp: czerwiec 2024).
  49. Granka, L.A., Joachims, T., Gay, G. (2004). Eye-Tracking Analysis of User Behavior in WWW Search. W: Proceedings of the 27th Annual International Conference on Research and Development in Information Retrieval – SIGIR ’04, s. 478–479. DOI: 10.1145/1008992.1009079.
  50. Gryszko, M. (2016). Link building w kolorze #CCC. Lexy’s SEO Blog. Pobrano z: https://www.lexy.com.pl/blog/produkt/link-building-w-kolorze-ccc (dostęp: czerwiec 2024).
  51. GTmetrix. (b.r.). Pobrano z: https://gtmetrix.com/ (dostęp: czerwiec 2024).
  52. Guha, R.V., Brickley, D., Macbeth, S. (2016). Schema.org: Evolution of Structured Data on the Web. Communications of the ACM, 59(2), s. 44–51. DOI: 10.1145/2844544.
  53. Gyöngyi, Z., Garcia-Molina, H., Pedersen, J. (2004). Combating Web Spam with TrustRank. W: Proceedings 2004 VLDB Conference (s. 576–587). Elsevier. DOI: 10.1016/B978-012088469-8.50052-8.
  54. Heaword, T. (2017). Eye Tracking in 2017 for Google Hotel Searches: Why the Old Rules Don’t Apply. Hotel Online, The B2B News Source. Pobrano z: https://www.hotel-online.com/press_releases/release/eye-tracking-in-2017-for-google-hotel-searches-why-the-old-rules-dont-apply/ (dostęp: czerwiec 2024).
  55. Ho, J.C., Zhang, Q., Lee, C.S. (2011). Google’s Retreat from China: Two Competing Theories. W: PICMET: Portland International Center for Management of Engineering and Technology, Proceedings, s. 1–8.
  56. Hotchkiss, G. (2006). Eye Tracking Study II: Google MSN & Yahoo! Compared. Enquiro.
  57. Hotchkiss, G., Alston, S., Edwards, G. (2005). Eye Tracking Study: An in Depth Look at Interactions with Google Using Eye Tracking Methodology. Pobrano z: https://searchengineland.com/wp-content/seloads/2007/09/hotchkiss-eye-tracking-2005.pdf (dostęp: czerwiec 2024).
  58. HTTP2.Pro. (b.r.). Pobrano z: https://http2.pro/ (dostęp: czerwiec 2024).
  59. Jasti, V. (2020). A New Home for Web Stories on Discover. Google The Keyword. Pobrano z: https://blog.google/web-creators/web-stories-discover-search/ (dostęp: czerwiec 2024).
  60. Jiang, M. (2014). The Business and Politics of Search Engines: A Comparative Study of Baidu and Google’s Search Results of Internet Events in China. New Media & Society, 16(2), s. 212–233. DOI: 10.1177/1461444813481196.
  61. Joachims, T., Granka, L., Pan, B., Hembrooke, H., Gay, G. (2017). Accurately Interpreting Clickthrough Data as Implicit Feedback. ACM SIGIR Forum, 51(1), s. 4–11. DOI: 10.1145/3130332.3130334.
  62. Jøsang, A. (2007). Prospectives for Online Trust Management. IEEE Transactions on Knowledge and Data Engineering, s. 1–11. Pobrano z: https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=4721484836ef80512cbd7bd5402e92b03386c795 (dostęp: czerwiec 2024).
  63. JSCompress. (b.r.). Pobrano z: https://jscompress.com/ (dostęp: czerwiec 2024).
  64. Kasperski, M., Boguska-Torbicz, A. (2008). Projektowanie stron WWW: użyteczność w praktyce. Gliwice: Helion.
  65. Kielan, T. (2022). Czy „Time to First Byte” (TTFB) oznacza szybkość serwera ?. Smarthost. Pobrano z: https://www.smarthost.pl/blog/czy-time-to-first-byte-ttfb-oznacza-szybkosc-serwera-2 (dostęp: czerwiec 2024).
  66. Kleinberg, J.M. (1999). Authoritative Sources in a Hyperlinked Environment. Journal of the ACM, 46(5), s. 604–632. DOI: 10.1145/324133.324140.
  67. Kravets, D., Toepfl, F. (2022). Gauging Reference and Source Bias Over Time: How Russia’s Partially State-Controlled Search Engine Yandex Mediated an Anti-Regime Protest Event. Information, Communication & Society, 25(15), s. 2207–2223. DOI: 10.1080/1369118X.2021.1933563.
  68. Linkhouse. (2022). Link Building w Polsce 2022 – wyniki badania. Pobrano z: https://linkhouse.pl/artykul/link-building-w-polsce-2022-wyniki-badania/ (dostęp: czerwiec 2024).
  69. Maillé, P., Maudet, G., Simon, M., Tuffin, B. (2022). Are Search Engines Biased? Detecting and Reducing Bias Using Meta Search Engines. Electronic Commerce Research and Applications, 101132. DOI: 10.1016/j.elerap.2022.101132.
  70. Maj, M. (2014a). Google obcięła wydawcom ruch i… Axel Springer już dał za wygraną. Dziennik Internautów. Pobrano z: https://di.com.pl/google-obciela-wydawcom-ruch-i-axel-springer-juz-dal-za-wygrana-50934 (dostęp: czerwiec 2024).
  71. Maj, M. (2014b). Zamknięcie Google News zabolało wydawców. Żądają interwencji władz – AWI. Dziennik Internautów. Pobrano z: https://di.com.pl/zamkniecie-google-news-zabolalo-wydawcow-zadaja-interwencji-wladz-awi-51169 (dostęp: czerwiec 2024).
  72. Marcos, M.-C., González-Caro, C. (2010). Comportamiento de los usuarios en la página de resultados de los buscadores. Un estudio basado en eye tracking. El Profesional de la Informacion, 19(4), s. 348–358. DOI: 10.3145/epi.2010.jul.03.
  73. Marecka, A. (2018). Istota badań pomiarowych z wykorzystaniem narzędzi eye-tracking. Zeszyty Naukowe WSP, 3, s. 40–57.
  74. Matul, P. (2011). Badanie eye tracking Google Instant. Konferencja SEMstandard. Warszawa
  75. Maynes, R., Everdell, I. (2014). The Evolution of Google’s Search Engine Results Pages and Their Effects on User Behaviour. Mediative. Pobrano z: https://www.paulmorris.org.uk/wp-content/uploads/2014/10/The_Evolution_of_Google_Search_Results_Pages_and_Their_Effect_on_User_Behaviour.pdf (dostęp: czerwiec 2024).
  76. Michalski, R., Grobelny, J., Jach, K., Kuliński, M. (2006). Wykorzystanie okulografii w analizie użyteczności serwisów internetowych. Konferencja Interfejs Użytkownika – Kansei w Praktyce. Warszawa. Pobrano z: http://repin.pjwstk.edu.pl:8080/xmlui/bitstream/handle/186319/170/Kansei2006_Michalski%20.pdf?sequence=1 (dostęp: czerwiec 2024).
  77. Mika, P. (2015). On Schema.org and why It Matters for the Web. IEEE Internet Computing, 19(4), s. 52–55. DOI: 10.1109/MIC.2015.81.
  78. Nagpal, M., Petersen, J.A. (2021). Keyword Selection Strategies in Search Engine Optimization: How Relevant is Relevance?. Journal of Retailing, 97(4), s. 746–763. DOI: 10.1016/j.jretai.2020.12.002.
  79. OneUpWeb. (2010). Search Gone Wild an Eye Tracking Study on Google’s Real-Time Results. Pobrano z: https://web.archive.org/web/20230718025742/https://www.oneupweb.com/blog/oneupweb-eye-tracking-labs-zero-in-on-real-time/ (dostęp: czerwiec 2024).
  80. Page Speed Insights. (b.r.). Pobrano z: https://pagespeed.web.dev/ (dostęp: czerwiec 2024).
  81. Panasiuk, O., Holzknecht, O., Şimşek, U., Kärle, E., Fensel, D. (2019). Verification and Validation of Semantic Annotations. W: Perspectives of System Informatics. 12th International Andrei P. Ershov Informatics Conference (s. 223–231). Novosibirsk: Springer. DOI: 10.1007/978-3-030-37487-7_19.
  82. Park, S. (2009). Analysis of Characteristics and Trends of Web Queries Submitted to NAVER, a Major Korean Search Engine. Library & Information Science Research, 31(2), s. 126–133. DOI: 10.1016/j.lisr.2009.01.003.
  83. Park, S., Cho, K. (2021). Mobile vs. Desktop User Search Behaviours of the 1300K Site, a Korean Shopping Search Engine. The Electronic Library, 39(2), s. 239–257. DOI: 10.1108/EL-09-2020-0261.
  84. Pass, G., Chowdhury, A., Torgeson, C. (2006). A Picture of Search. W: Proceedings of the 1st International Conference on Scalable Information Systems – InfoScale ’06. DOI: 10.1145/1146847.1146848.
  85. Pernice, K., Nielsen, J. (2009). Eyetracking Methodology: How to Conduct and Evaluate Usability Studies Using Eyetracking. Nielsen Norman Group. Pobrano z: https://media.nngroup.com/media/reports/free/How_to_Conduct_Eyetracking_Studies.pdf (dostęp: czerwiec 2024).
  86. Pingdom. (b.r.). Pobrano z: https://www.pingdom.com/ (dostęp: czerwiec 2024).
  87. Raport przejrzystości Google. (2024). Usuwanie treści w związku z naruszeniem praw autorskich. Pobrano z: https://transparencyreport.google.com/copyright/overview?hl=pl (dostęp: czerwiec 2024).
  88. Rele, R.S., Duchowski, A.T. (2005). Using Eyetracking to Evaluate Alternative Search Results Interfaces. Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting, 49(15), s. 1459–1463. DOI: 10.1177/154193120504901508.
  89. Rybicki, M. (2013). Czy zakaz pozycjonowania stron internetowych kancelarii notarialnych ma sens?. Dziennik Gazeta Prawna. Pobrano z: https://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/739412,zakaz-pozycjonowania-stron-internetowych-notariuszy-seo-po-decyzji-krn.html (dostęp: czerwiec 2024).
  90. Schaefer, M., Sapi, G. (2023). Complementarities in Learning From Data: Insights from General Search. Information Economics and Policy, 101063. DOI: 10.1016/j.infoecopol.2023.101063.
  91. Schema (b.r.). Pobrano z: https://validator.schema.org/ (dostęp: czerwiec 2024).
  92. Shestakov, A. (2023). Yandex Services Source Code Leak. Pobrano z: https://arseniyshestakov.com/2023/01/26/yandex-services-source-code-leak/ (dostęp: czerwiec 2024).
  93. Sitemaps. (2008). Do czego służą mapy witryn?. Pobrano z: https://www.sitemaps.org/pl/ (dostęp: czerwiec 2024).
  94. StatCounter. (2016). Desktop vs. Mobile vs. Tablet Market Share Worldwide. Pobrano z: https://gs.statcounter.com/platform-market-share/desktop-mobile-tablet/worldwide/2016 (dostęp: czerwiec 2024).
  95. StatCounter. (2024). Search Engine Market Share Worldwide. Pobrano z: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/ (dostęp: czerwiec 2024).
  96. Structured Data Linter. (b.r.). Pobrano z: http://linter.structured-data.org/ (dostęp: czerwiec 2024).
  97. Strzelecki, A. (2012). Link Building – 35 rad jak tworzyć i zdobywać linki. Silesia SEM. Pobrano z: https://www.silesiasem.pl/link-building-xx-wskazowki-jak-tworzyc-i-zdobywac-linki (dostęp: czerwiec 2024).
  98. Strzelecki, A. (2013). Uchwała KRN zabrania sztucznego pozycjonowania witryny notariusza. Silesia SEM. Pobrano z: https://www.silesiasem.pl/uchwala-krn-zabrania-sztucznego-pozycjonowania-witryny-notariusza (dostęp: czerwiec 2024).
  99. Strzelecki, A. (2014). Google Pingwin 3.0 przyczyny i wnioski dla webmasterów. Silesia SEM. Pobrano z: https://www.silesiasem.pl/google-pingwin-3-0-przyczyny-i-wnioski-dla-webmasterow (dostęp: czerwiec 2024).
  100. Strzelecki, A. (2016). Google wycina klientów AdWeb po sabotażu hostingu. Silesia SEM. Pobrano z: https://www.silesiasem.pl/google-wycina-klientow-adweb-po-sabotazu-hostingu (dostęp: czerwiec 2024).
  101. Strzelecki, A. (2019a). Google Web and Image Search Visibility Data for Online Store. Data, 4(3), 125. DOI: 10.3390/data4030125.
  102. Strzelecki, A. (2019b). SEMSTORM – poradnik analizy stron i treści. Silesia Sem. Pobrano z: https://www.silesiasem.pl/nowy-semstorm-poradnik-analizy-stron-i-tresci (dostęp: czerwiec 2024).
  103. Strzelecki, A. (2019c). Website Removal from Search Engines Due to Copyright Violation. Aslib Journal of Information Management, 71(1), s. 54–71. DOI: 10.1108/AJIM-05-2018-0108.
  104. Strzelecki, A. (2020). Sieć dystrybucji treści (CDN) w przyspieszaniu transgranicznych sklepów internetowych. Silesia SEM. Pobrano z: https://www.silesiasem.pl/siec-dystrybucji-tresci-cdn-w-przyspieszaniu-transgranicznych-sklepow-internetowych (dostęp: czerwiec 2024).
  105. Strzelecki, A., Miklosik, A. (2023). Data for Study “Device-Dependent Click-Through Rate Estimation in Google Organic Search Results Based on Clicks and Impressions Data”. Zenodo. Pobrane z: https://zenodo.org/records/7687893 (dostęp: czerwiec 2024).
  106. Strzelecki, A., Miklosik, A. (2024). Device-Dependent Click-Through Rate Estimation in Google Organic Search Results Based on Clicks and Impressions Data. Aslib Journal of Information Management, 77(3), s. 513-529. DOI: 10.1108/AJIM-04-2023-0107.
  107. Sullivan, D., Illyes, G. (2019). Zmieniające się wartości atrybutu „nofollow” – nowe sposoby określania charakteru linków. Centrum wyszukiwarki Google. Pobrano z: https://developers.google.com/search/blog/2019/09/evolving-nofollow-new-ways-to-identify?hl=pl (dostęp: czerwiec 2024).
  108. Thakur, S. (2017). Feed Your Need to Know. Google The Keyword. Pobrano z: https://blog.google/products/search/feed-your-need-know/ (dostęp: czerwiec 2024).
  109. Tober, M., Furch, D., Londenberg, K., Massaron, L., Grundmann, J. (2015). Search Ranking Factors and Rank Correlations. Searchmetrics. Pobrano z: https://giobrazo.com/wp-content/uploads/Searchmetrics-Ranking-Factors-2015-Whitepaper.pdf (dostęp: czerwiec 2024).
  110. Toonen, E. (2022). Google Discover: What It Is and How to Get Your Content in. Yoast. Pobrano z: https://yoast.com/google-discover/ (dostęp: czerwiec 2024).
  111. Trzaska, M. (2007). Budowa wyszukiwarki. Pobrano z: https://repin.pjwstk.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/186319/191/Zarzadzanie_trescia.pdf?sequence=3 (dostęp: wrzesień 2009).
  112. Ułan, G. (2013). Zbliżają się święta, to chyba najlepsza pora na premierę Google Zakupy w Polsce. Antyweb. Pobrano z: https://antyweb.pl/zblizaja-sie-swieta-to-chyba-najlepsza-pora-na-premiere-google-zakupy-w-polsce (dostęp: czerwiec 2024).
  113. Usability. (2016). AdWords Uncovered: How Users Perceive the New Google Search Results Page. Pobrano z: https://www.usability.de/en/usability-user-experience/publications/google-eye-tracking-study.html (dostęp: czerwiec 2024).
  114. Vaughan, T. (2024). February/March 2024 Crawl Archive Now Available. Common Crawl. Pobrano z: https://www.commoncrawl.org/blog/february-march-2024-crawl-archive-now-available (dostęp: czerwiec 2024).
  115. Wagner, J., Pollard, B. (2021). Czas do pierwszego bajta (TTFB). Web.Dev. Pobrano z: https://web.dev/articles/ttfb?hl=pl (dostęp: czerwiec 2024).
  116. Wang, J., Xiao, N., Rao, H.R. (2012). An Exploration of Risk Information Search Via a Search Engine: Queries and Clicks in Healthcare and Information Security. Decision Support Systems, 52(2), s. 395–405. DOI: 10.1016/j.dss.2011.09.006.
  117. Wąsikowska, B. (2015). Eye Tracking in Marketing Research. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica, 36(863), s. 177–192. DOI: 10.18276/si.2015.36-13.
  118. Web Page Test. (b.r.). Pobrano z: https://webpagetest.org (dostęp: czerwiec 2024).
  119. Wiegand, M. (2022). Site Speed is (Still) Impacting Your Conversion Rate. Portent. Pobrano z: https://www.portent.com/blog/analytics/research-site-speed-hurting-everyones-revenue.htm (dostęp: czerwiec 2024).
  120. Yandex Support. (2024). How to Make Sure That a Robot Belongs to Yandex. Pobrano z: https://yandex.com/support/webmaster/robot-workings/check-yandex-robots.html (dostęp: czerwiec 2024).
  121. Yandex. (b.r.). Structured Data Validator. Pobrano z: https://webmaster.yandex.com/tools/microtest/ (dostęp: czerwiec 2024).
  122. YSlow. (b.r.). Pobrano z: https://yslow.org/ (dostęp: czerwiec 2024).
  123. Zeid, J. (2020). Efekty awarii hostingu 2be (grupa Adweb) z perspektywy 2020. Deva Group. Pobrano z: https://www.devagroup.pl/blog/efekty-awarii-hostingu-2be-grupa-adweb-z-perspektywy-2020 (dostęp: czerwiec 2024).
  124. Zhang, Y., Moffat, A. (2007). Some Observations on User Search Behavior. Australian Journal of Intelligent Information Processing Systems, 9(2), s. 1–8.
  125. Zmaczyński, M. (2022). Grupa Adweb – tragiczna historia jej upadku. Hosting News. Pobrano z: https://hostingnews.pl/wlamanie-na-serwery-adweb/ (dostęp: czerwiec 2024).